На напредна возраст, една од живите легенди на винскиот свет сè уште брка сто часа на час. Тој произведува вино, има вкус до 100 на ден, дава совети, пишува рецензии за вино за најпрестижното списание за вино „Декантер“ во светот. Сето ова е 77-годишен британски познавач на виното Стивен Спуриер, кој неодамна ја посети Хрватска, поточно во Пореч, во пресрет на 25-та Винистра.
Беше идеално време да се праша овој револуционер во винскиот свет за денешните трендови, виното тогаш и денес, Малвасија, уште во 1976 година кога организираше дегустација на калифорниски и француски вина во Париз и целосно ги смени со constвездијата во винската индустрија. Имено, тој мај, француските судии за прв пат ги оценија вината од Новиот свет подобро од легендарните од Франција, кои дотогаш имаа апсолутна доминација.
Тоа беше почеток на златната ера на долината Капа во Калифорнија, каде силните хрватски сили беа претставени од Миjenенко Гргиќ. На тоа дегустација, тој ја понуди винарската визба Шардон Монтелена од 1973 година.
Дојдов во Париз во 1971 година и останав таму до 1991 година. Бидејќи продавав вино во Лондон, тоа беше логична низа за мене. Во тоа време, многу повеќе Британци живееја во француската престолнина отколку денес, а познавач на вино со познавање на англиски јазик беше вистинска новина. Прво барав локација каде што ќе отворам продавница за вино. Го најдов таму каде што веќе имаше продавница за вино, на плоштадот Медлин и знаев дека тоа е мојата продавница од соништа, а имаше и најмногу Британци во таа населба. Влегов во продавницата за вино и сопственикот ме праша кое вино ќе го купам. Јас и одговорив дека ќе ја купам целата продавница. Прво работев кај неа шест месеци за да ја научам работата, а потоа ја купив барот. И така започна сè – се присетува Спуриер, кој ќе ги објави своите мемоари за еден месец.
Таа продавница за вино беше единствената во Париз што ги собра сите оние кои зборуваат англиски. Затоа Спуриер беше познат во тој град. На некои дури и на наше изненадување кога ќе земеме предвид дека Французите тогаш биле владетели на винскиот свет.
- Не би рекол дека бев славен во тоа време, но луѓето ме познаваа. Но, како што би рекол Оскар Вајлд, полошо од тоа што луѓето зборуваат за тебе воопшто не зборуваат за тебе. И тогаш ја основав првата француска приватна школа за вино, L’Académie du Vin. За Французите изненадува фактот што Англичанец отвори школа за вино во Париз. Но, тие навистина го ценеа тоа и јас сум најмногу горд на тоа во мојот живот. Но, она што навистина ме прослави е дегустацијата на калифорниските и француските вина во 1976 година – се присетува Спуриер.
Сè започна кога калифорниските винари дојдоа кај него затоа што со него можеа да комуницираат само во Париз. - Ми ги понудија своите вина, каберне и шардоне, кои беа одлични. Мора да знаете дека им било крајно тешко во тоа време да се пробијат на пазарот. Тие беа непознати и не можеа да го пласираат виното колку и да е одлично. Целиот западен брег или ресторани во Newујорк, во тоа време консумирале претежно француски вина. Јас им ветив дека ќе организираме слепа дегустација на француски и американски вина во Париз – ни вели познавач на вино.
Тој го одржа ветувањето. На тој 24 мај 1976 година, тој ангажираше десет француски судии да ги пробаат најдобрите француски и калифорниски вина, сите дадоа повисоки оценки за американските вина. Интересно, само еден од судиите го пробал калифорниското вино пред тој ден. Пред тоа Спуриер со сопругата замина во Америка и ја избра најдобрата.
- Тоа беше шок за сите бидејќи тие не се надеваа на ваков резултат. Тоа беше исто така еден вид скандал, сепак, мислам дека тоа беше добро за француската винска индустрија. Дотогаш спиеше на нејзините ловорики, по што победуваше. Од тој момент, винската индустрија во Америка започна да цвета, а калифорниските вина одеднаш се најдоа во рестораните преку Западниот брег, но и на други места. Сепак, тој момент не беше важен само за американските вина. Ова им ја отвори вратата на сите други региони кои произведуваат квалитетни вина. Тоа значеше ако произведувате квалитет, можете да бидете на врвот на светот без разлика од каде доаѓате – вели Спуриер.
Тој смета дека балканските вина имаат голема перспектива, а меѓу нив секако и хрватските вина, кои во моментов се најзастапени на овие простори во Декантер. - Кога започнавме да ја обработуваме оваа област, за првпат започнавме со словенечки вина во 2004 година. Тогаш не знаев ништо за хрватските вина. Оваа година имавме многу повеќе хрватски отколку словенечки вина. Каролин Гилби, која е одлична експерт за вина од вашата област, годинава имаше дури четири панели за вина од Балканот. Тоа беше незамисливо пред 10 години. Исто така, мора да знаете дека златното доба на производство на вино не стои зад нас, но ние само го доживуваме и ќе биде сè позлатно во иднина – вели Спуриер, кој еднаш ги посети винарските визби на Агрокор со Тони Хоџис и учествуваше во проектот Вина Хрватска – Вина Мозаика. Токму Хоџис ги донесе Спуриер и Оз Кларк во Хрватска за прв пат пред 10 години и ги запозна со хрватските вина.
Иднината на хрватското производство на вино ја гледа и во малите винари кои страсно работат, почитувајќи го терерот.
- Ван Гог никогаш не продал ниту една слика, а денес е најпознат сликар во светот. Затоа сметам дека малите производители треба да работат најмногу на квалитетот, а на крајот профитот доаѓа – посочува Британецот кој се занимава и со консултации со вино, пишува книги, патува низ светот, пробува вина, ги избира најдобрите и ги препорачува на јавноста. Неговата критика е исклучително важна и има силно одекнување во светот на виното, а секој месец во познатото списание за вино „Декантер“, кое минатата година го прогласи за човек на годината, тој пишува три рецензии за виното што му беа најдобри тој месец.
Малвасија е многу модерна, но исто така исклучително комплексна сорта и има големи шанси. Вие ја засадувате Малвасија во оваа област веќе 500, 600 години и оваа сорта не е преместена во Новиот свет. Треба да бидете горди на тоа!
- Редовно одам на проби и снимам сè што е важно за виното што го вкусувам. Во просек, за „Декантер“ вкусувам 80 до 90 вина на ден, а кога станува збор за изложби на вино во Австралија, до 100 примероци. Понекогаш може да биде премногу – вели тој низ смеа.
- Не е проблем да се вкусат 80 вина на ден ако се работи за вина од истиот регион, проблем е ако вкусите сосема различни вина. Во секој случај, нека останат во мојата меморија особено, а потоа ги избирам трите најдобри за кои ќе пишувам. Јас секогаш бирам вина од друг регион. На пример, последен пат кога напишав за вино од Грузија, Аргентина и Унгарија – Спуриер ги открива тајните на неговиот занает.
Тој додава дека за добар критичар на вино, потребно е да има натпревари во неговите нозе. Искуството, сепак, е клучно во тој свет.
И кога ја проба својата прва чаша вино, имаше само 13 години. Тој го испи Кокбурн од 1908 гроздобер пристаниште. И тој се в inуби на прв поглед.
- Кога бев момче, често патував со родителите на одмор во Шпанија и Италија, па оттогаш ме поврзуваат со вино. Ме обзеде страста кон нив. Кога требаше да одлучам што да правам, тоа беше избор помеѓу вино и уметност. На крајот тргнав со вината. Во 1964 година, започнав да работам во најстарата продавница за вино во Лондон, наречена Кристофер и Ко, каде го научив занаетот – се присетува Спуриер.
Денес, овој британски господин самиот се занимава со вина – тој има голем вински имот на 10 хектари во Дорсет, каде произведува пенливо вино. Тој вели дека не било лесно да се оди во тој свет и дека неговата перспектива за вината се сменила откако тој започнал да се произведува себеси.
Винарството е тешко и фрустрирачко затоа што сте во милост и немилост на климата. И не можете ништо да направите. Не очекував дека ќе биде толку голем удел финансиски и отплатата ќе трае толку долго, но верувам дека на крајот ќе се исплати. Сепак, не жалам што навлегов во тоа. Денес, произведуваме 10.000 до 12.000 шишиња и треба да правиме 30.000 шишиња. Се надевам дека тоа ќе се промени во иднина – вели Спуриер, кој има и визба на овој имот со дури 3.000 различни шишиња вино од целиот свет.
- Вложив 100.000 фунти во тоа. И не ми е жал затоа што тоа е инвестиција во задоволство. Можам да кажам дека сум исто така заубен во уметноста и дека со истата страст собирам уметнички дела, во кои вложувам уште повеќе – заклучува Спуриер, кој има уште многу големи планови.